Meest recente aflevering
Rush Talk 134: Een Plusleven-woning van Nissan levert bewoners geld op

Rush Talk 134: Een Plusleven-woning van Nissan levert bewoners geld op

Vorige week streek de ‘Electrify The World Tour’ van Nissan neer in Amsterdam en daar ging het naast elektrische auto's ook over zogenaamde Plusleven-woningen. Johan sprak met Robbert Monteban van Nissan over deze unieke huizen.
Tijd: 21:48
Vorige week streek de ‘Electrify The World Tour’ van Nissan neer in Amsterdam, een heuse rondgang langs 6 Europese steden waarin de autofabrikant zijn Intelligent Mobility concept verder onder de aandacht wil brengen. Daarbij kijkt Nissan verder dan elektrisch rijden met een slimme vierwieler en een goed voorbeeld daarvan vinden we in ons eigen land, in Voorhout.
De zogenaamde Plusleven-woningen zijn klimaatneutraal gemaakt en uitgerust met de nieuwste hardware, waaronder een Nissan-batterij voor energieopslag. Dankzij allerhande slimmigheden leveren de woningen intussen genoeg energie op om niet alleen de bewoners vrij te houden van kosten, maar zelfs om geld op te leveren…
Johan Voets gaat in deze aflevering in gesprek met Robbert Monteban, directeur Electric Services van Nissan Benelux.
Geen uitzending missen? Abonneer je dan via je favoriete podcast app!
Wil je vorige afleveringen van Rush Talk terugluisteren of je abonneren op onze show? Check dan numrush.nl/rushtalk/
Meer podcasts van Numrush luisteren? Bekijk het overzicht op numrush.nl/podcasts/
Coverart via Plusleven.nl
Aflevering-ID: 1000438149424
GUID: tag:soundcloud,2010:tracks/619920192
Releasedatum: 15-5-2019 05:00:00

Beschrijving

Numrush is een Nederlands online magazine over de impact van innovatie.
In Rush Talk duiken we elke aflevering de diepte in en bespreken we de laatste ontwikkelingen op het gebied van technologische innovatie.

Recensies van klanten

Fijne cast

 – 
samuel-records
 – 
2018-11-08
Wat een fijne podcast om te luisteren. ga zo door!

6 sterren!

 – 
frankmeeuwsen
 – 
2018-10-11
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Top!

 – 
mhm29
 – 
2018-03-19
Goede duiding van achtergronden voor het sleepnet referendum! Luisterwaardig. Maar eigenlijk zijn alle afleveringen goed. Elger is een prettige en kundige journalist.

Prima Podcast!

 – 
Hugo Loning
 – 
2017-12-13
Vooral de mini-serie over De staat van Podcasting in Nederland met veel belangstelling gevolgd. Heel interessant voor een podcast newbie als ik. Goed format en prima gesprekken met interessante gasten die wat te melden hebben over het onderwerp. Ik zie een mooie toekomst voor dit medium. Aanrader dus!

Aanrader

 – 
Riesjart010
 – 
2017-11-30
De serie over de staat van podcasten in Nederland is een aanrader! De productie van de show is ruim in orde! Het is natuurlijk niet dé reden om naar deze podcast te luisteren, maar ik vind het de leukste ‘leader’ hebben.

Prima podcast... onderwerp suggestie..

 – 
Rob van der Vloed
 – 
2017-09-22
Deze week jullie Rush Talk 74 over de Apple iPhoneX gehoord (als vaste luisteraar). Prima en leuke podcast. Ik miste één belangrijk aspect in jullie beschouwingen;
Apple (en andere tech giganten zoals Google, Amazon en Microsoft) zetten grote stappen in zorg-land. Apple neemt nu weer een flinke stap met de Heart Study. Dit Is een interessant onderwerp omdat het ons 'straks' allemaal gaat raken maar er veel ethische vragen om heen spelen. Deze bedrijven zien zorg als miljarden-markten; zij gaan zaken bepalen. Ik ben er tegelijk enthousiast en bevreesd over. Idee om daar eens een podcast over vol te praten met experts?
Keep up the good work!! :-)

Heerlijk gesprek!

 – 
Johannesbeiveld 123
 – 
2017-08-17
Niets dan herkenning als podcastmaker!
Gr!
David
(klap van de molen podcast)

Waarom podcasting in Zweden zo groot is

 – 
Mattoquai
 – 
2017-08-14
Hej hej Elger (en Botte), ik luisterde net naar aflevering 69 met Botte erin en wil jullie graag wat context bieden over waarom podcasts in bijvoorbeeld Zweden zo mainstream zijn. Ik woon en werk nu sinds een jaar in Stockholm (bij een groot mediabedrijf) en ben dus enigszins ervaringsdeskundige inmiddels. Full disclosure: in Nederland heb ik tot vorig jaar als product manager gewerkt bij FD Mediagroep en daar o.a. het BNR expert podcastnetwerk bedacht en geïnitieerd en ik was verantwoordelijk voor de app. Dus over podcasting en verdienmodellen heb ik ook een mening :-). Komt ie!
Ten eerste: de naam "podcast" is en blijft wat mij betreft een enorme handicap voor het doorbreken van on demand audio. Ik heb nog geen betere naam, maar ik denk dat de beste naam misschien wel GEEN naam is. Netflixen is natuurlijk wel een soort merknaam geworden die ook vreemd is, maar daar zit maar 1 merk achter. Podcasten klinkt voor mij echt teveel abstract en technisch, het is gewoon geen sexy term en dus beter niet teveel noemen wat mij betreft. Terugluisteren is een beter woord wellicht :-).
Als je kijkt naar het verzamelde landschap van alle verschillende aanbieders, dan is het voor de consument allemaal hetzelfde: terugkijken wanneer je dat wilt. Uiteindelijk gebeurt dat meestal in dezelfde context als voorheen tv (want Netflix kijk je gewoon op tv, m.b.v. je chromecast/smart-tv of andere oplossing). Aanvulling is natuurlijk ook terugkijken in de trein, met dank aan offline luisteren of 4G. Voor audio terugluisteren zie ik dat niet anders: dat gaat gewoon allemaal gebeuren op de plekken waar het nu al gebeurt (auto, woonkamer en onderweg), en alle audio-makers gaan hier in mee. Ook NPO zal overstag gaan en uiteindelijk alle audio on-demand en doorzoekbaar aanbieden. Dat de podcast-app van Apple de enige manier is om on-demand te luisteren is al niet meer helemaal zo, dit zal denk ik nog meer gaan veranderen en er zal vast een soort Netflix komen met betere discovery. Het Zweedse Acast is hiervoor wellicht kandidaat, maar (het ook Zweedse) Spotify is natuurlijk ook een zeer logische.. :-). Bedrijven als Sonos zullen ook steeds meer gaan inspelen op makkelijkere doorzoekbaarheid, discovery en on-demand audio.
Uiteindelijk zal technologie vanzelf veel minder een issue worden (soepele integratie in de auto bijv met voice-control), en wordt on demand vanzelf groter en default. Over het verdienmodel: zolang met Spots op live radio nog zoveel geld wordt verdiend is het voor veel uitgevers niet aantrekkelijk om over te stappen en dus echt te investeren met journalisten en makers in een model van terugluisteren met minder bereik maar wel meer intens bereik. Dit zal veranderen met het veranderende gedrag van de luisteraars, gelukkig zijn er nu al voorbeelden van gesponsorde podcasts en dit zal alleen maar toenemen zoals in bijv Amerika. Het donatie-model (geef wat je het waard vindt) dat Botte noemde vind ik overigens ook erg interessant. Direct inbouwen in de BNR-app dus en andere future podcast-apps, gesponsord door PayPal of een app die de micropayments easy maakt qua UX en de bouw ervan financiert :-)
Dan nu een paar redenen waarom podcasts juist in Zweden meer mainstream zijn, volgens mijn persoonlijke boerenlogica en lokale observaties in willekeurige volgorde:
1. Zweden zijn doorgaans sowieso early adopters qua nieuwe technologie. Vooral bedrijven, maar zelfs ook oudere mensen vind ik hierin vrij pragmatisch. Als iets beter werkt, dan proberen ze dat wel. Fintech gaat hier als een speer en heel Zweden is zo goed als cashloos. Ik heb in ieder geval in een jaar tijd ook nog geen munt- of briefgeld vastgehad...
2. cultureel: in Zweden zijn erg veel duursporters. Het hele land doet aan cross-countryskieen, wandelen, rennen of fietsen. Mensen zijn graag en veel in de natuur en als je lange stukken aan het trainen of gewoon wandelen bent dan is een podcast daar prettig bij om gezelschap te houden. Ik ren buiten Stockholm soms 20km door het bos zonder ook maar 1 persoon of auto tegen te komen..
3. Gerelateerd aan 2: Zweden is een zeer dunbevolkt land. Er wonen bijna 10miljoen mensen, maar het is 11x groter dan Nederland... 10% van de bevolking woont hier in Stockholm, maar veel mensen wonen ook gewoon vrij afgelegen in rurale gebieden. Audio neemt minder mb's dan video om te streamen en is daardoor bijvoorbeeld ook een goedkope manier van vermaak onderweg of op plekken waar data nog schaars of duur is.
Door de grote afstanden zitten mensen soms erg lang in de auto of trein om vrienden te bezoeken, op vakantie te gaan of om ouders of vrienden te bezoeken in de weekenden.
4. Het medialandschap is hier iets minder gefragmenteerd: grote mediahuizen zoals Aftonbladet (disclosure 2: ik werk voor Schibsted, het bedrijf dat eigenaar is van Aftonbladet) hebben podcasts erg snel geadopteerd en zijn grote makers in Zweden. Met hun megabereik (soms 7mln van de 10mln Zweden per dag op Aftonbladet.se) geven ze snel veel exposure aan programma's. Al is dit nog lang niet ten volle benut overigens...
Dit is meer een blog geworden dan een recensie nu.. maar ik hoop dat het wat antwoorden geeft, of in ieder geval voer is voor meer discussie! Benieuwd naar het vervolg. De groeten aan Sjors Fröhlich trouwens, ik ga er vanuit dat hij een van de volgende afleveringen wel te gast is :-)
Groeten,
Mathieu Halkes

Top podcast

 – 
BC2456
 – 
2017-08-12
Misschien wel de beste Nederlandse podcast over technologie. Fijn en vaak to the point.

Nederlandse opinie over technologie

 – 
[iAR]
 – 
2017-03-14
Zeer fijne podcast over technologie. Lekker toegankelijk in het Nederlands en ook gericht op die doelgroep.
Lage nieuwswaarde maar wel veel opinie/gedachten over het nieuws en technologie. Heel fijn, dat ontbrak nog.
Ps: is de lucht droog op SxSW? Het geslik is enorm hoorbaar 😂

Top

 – 
MarijnKraakman
 – 
2017-02-13
Prima podcast over tech en soms net wat meer. Herkenbaar format en goede frequentie!

Yes! Wekelijks inzicht in tech wereld!

 – 
mroumen
 – 
2017-01-24
Prima ritme (wekelijks) en goed redactioneel uitgezochte content. Fijn dat er per week slechts één onderwerp wordt behandeld, dat maakt het lekker behapbaar. Lengte van +/- 30 minuten is voor mij perfect voor woon-werk verkeer. Thanks Numrush!

Wekelijks even de diepte in!

 – 
Seanster1988
 – 
2016-12-22
Elke week weer fijn om even de diepte van het nieuws in te gaan! De lengte is nog wel wat wisselend, dus lastig om op weg naar werk in 1x af te luisteren!