Bijwerken
UPC: 075679456762

De rapklassieker zette de harde waarheid om in glorieuze kunst

Op zijn 22e had Christopher Wallace al een bewogen leven achter zich. Door zijn debuutalbum Ready to Die te noemen, vatte de rapper uit Brooklyn zowel zijn onverschrokken en meedogenloze tekstuele stijl als zijn voortdurende voorgevoel dat de dood op elk moment voor hem kon komen, samen. Alhoewel hij zeker niet de eerste was die rapte over de geneugtes en gevaren van drugsdealen, verhief The Notorious B.I.G. het genre tot een goddelijke kunst van keiharde eerlijkheid. “Ik herinner me dat toen hij de titeltrack deed ik een beetje verontrust was”, vertelt Easy Mo Bee, die enkele hoogtepunten van het album produceerde, aan Apple Music. “‘Je zegt dat je klaar bent om te sterven? Wat is er loos, Big?’ Hij zei tegen me: ‘Ik maak een hoop mee… Ik ben het beu om te dealen, mijn moeder is ziek, er komt een baby aan.’ Hij stond onder veel druk.”
Vanaf het autobiografische ‘Things Done Changed’ en daarna sprak Biggie Smalls direct, zonder verbloeming, over de criminaliteit en cultuur in Brooklyn. Hij smeedde direct een band met degenen met kennis van zaken en overtuigde mensen die dat niet hadden om hun kennis bij te spijkeren. Het geweld en de prijs die voor het dealen wordt betaald worden blootgelegd op ‘Gimme the Loot’, een anthem voor stick-up-kids [dieven met wapens], en de afsluiter ‘Suicidal Thoughts’, dat eindigt met het geluid van Biggie die zelfmoord pleegt terwijl hij aan de telefoon hangt met zijn uitvoerende producer en mentor Sean “Diddy” Combs (toen bekend als Puff Daddy), die hem smeekt om van gedachten te veranderen.
Maar tegen die achtergrond van geweld en dood schept Big momenten van ambitie en zelfvertrouwen. Op de baanbrekende doorbraaksingle ‘Juicy’ uit hij zijn liefde voor hiphop via een zeer persoonlijk verhaal over zijn opkomst als artiest dat zo voorbeeldig is, dat weinigen (of misschien niemand) sindsdien in de buurt zijn gekomen van een evenaring. Het nummer, dat Mtume’s R&B-klassieker ‘Juicy Fruit’ uit 1983 samplet, is een van de eerste voorbeelden van hoe Diddy extreem herkenbare vroegere hits omzet in commercieel hiphopgoud. De glanzende, vertrouwde productie maakten het mogelijk dat Bigs norse stem en verhalen over een ‘kruimeldief’ op de radio kwamen en mainstreamsucces behaalden, in een jaar waarin de grootste raphit in de Billboard Hot 100 ‘Whatta Man’ van Salt-N-Pepa en En Vogue was. “Aanvankelijk was het album Biggie in zijn meest pure en rauwe vorm”, vertelt de Brooklynse dj Mister Cee, co-uitvoerend producent en de man die vaak de credits krijgt voor het ontdekken van Big, aan Apple Music. “Diddy bemoeide zich ermee en zei: ‘Hey man, we moeten ook platen voor op de radio maken...’ Diddy moest Big overtuigen.”
“Toen hij ‘Juicy’ afspeelde voor Big, reageerde hij met ‘Wat de fuck is dit?’”, vertelt Lil’ Cease, een jeugdvriend en veelvuldige samenwerkingspartner van Big aan Apple Music. Natuurlijk wist Diddy Big te overtuigen, die volgens Cease de formule “perfectioneerde” − straattaal over drugsdealers die wordt verzacht door een glimmende, radiovriendelijke productie − en daarmee een blauwdruk ontwierp die JAY-Z, 50 Cent en rapsterren van vandaag nog steeds volgen.

© Apple Music