Bijwerken
UPC: 093624880301

Dit is het beste album dat we tot nu toe hebben gemaakt

"Dit is het beste album dat we tot nu toe hebben gemaakt", vertelt Dan Smyers van countrypopduo Dan + Shay aan Apple Music over Good Things, de opvolger van het succesvolle derde album uit 2018. Dat klinkt als een gedurfd statement, maar Smyers en zijn bandgenoot Shay Mooney hebben Good Things beladen met hitsingles als ‘Glad You Exist’, ‘I Should Probably Go to Bed’ en ‘10,000 Hours’, de samenwerking met Justin Bieber. Die single leverde het duo in 2021 een Grammy Award op en brak vrijwel direct allerlei streamingrecords. Vanwege de pandemie konden de twee niet op tournee, maar Smyers en Mooney gebruikten de onverwachte hoeveelheid vrije tijd om hun album af te ronden. “We konden er helemaal op ingaan, net als bij ons eerste album. We konden elke minuut van de dag gebruiken om elk detail te verfijnen en het zo goed mogelijk te maken”, zegt Smyers.

Fans van aanstekelijke, met hooks beladen country kunnen hun hart ophalen met Good Things. De productie van Smyers is als vanouds uitstekend en hij toont zijn muzikaliteit door op het album veel van de instrumenten te bespelen, terwijl de vocalen van Mooney nog steeds ongeëvenaard zijn. Het titelnummer bevat een listig en complex arrangement, en de vele lagen met vocale harmonieën leiden tot een groots en onvergetelijk refrein. Op ‘Lying’ is duidelijk te horen dat Mooney tijdens zijn jeugd in de kerk zong en ‘Body Language’ is een pakkende en slimme samenwerking met superster Shawn Mendes. Het moet gek lopen als dat niet weer een enorm crossoversucces wordt voor het duo. Hieronder bespreken Mooney en Smyers voor Apple Music diverse songs van Good Things.

Good Things
Dan Smyers: “‘Good Things’ was de eerste song ooit die we via Zoom hebben geschreven. Het is gek om het uit te spreken. We schreven het via Zoom met een paar van onze vrienden, namelijk Ashley Gorley, Jason Evigan en Ross Copperman. Het deed ons denken aan de tijd dat we verhuisden naar Nashville en songs schreven met alleen maar een akoestische gitaar. Iemand kwam met een titel of concept en daarna schreef je woorden op en verzon je melodieën, wat in scherp contrast staat met hoe we tegenwoordig beginnen met een volledig geproduceerde track. Daar is niets mis mee, zo doen we het ook graag, maar het bracht ons terug naar de basis en zorgde ervoor dat we ons echt konden focussen op de tekst en het verhaal van de song.”

Body Language
Shay Mooney: “We schreven deze met onze vriend Shawn Mendes. Je hebt misschien wel van hem gehoord. Hij is een zeer, zeer getalenteerd mens en een van de knapste gasten die ik ken. Sterker nog, Shawn is een van de meest getalenteerde mensen op deze planeet. Hij is heel betrokken en bemoeit zich met het gehele songwritingproces. We gingen de studio in met enkel een akoestische gitaar. Dan heeft altijd coole en gekke titels op zijn telefoon en noemt er tijdens het schrijfproces enkele hardop, en wij zeggen dan: ‘Dat is geweldig, gast. Waarom zei je dat niet in het begin?’”

Lying
Smyers: “Lying’ is een van de leukste songs op het album. Shay zong in zijn jeugd in de kerk en die gospelinvloed is heel duidelijk aanwezig in deze song. We hadden onze vrienden Andy Albert en Jordan Reynolds meegenomen op tournee. We speelden op een festival of een jaarmarkt ergens in het Midden-Westen en we hadden een kleine trailer. Ik weet niet eens meer of het stopcontacten had. Het was gewoon een trailer die in de modder stond. We zetten de laptop neer en Jordan speelde een pianoriff. Toen zijn we het refrein gaan improviseren. Het stroomde allemaal erg snel uit ons en we wisten: Dit kan wel wat worden.’”

Glad You Exist
Mooney: “Deze song was vanaf het begin erg bijzonder. We schreven dit voordat de pandemie uitbrak. We hadden deze song samen geschreven en Dan had de titel bedacht – het is iets wat hij in het dagelijks leven zegt. Het is best lastig om iets te schrijven dat past bij het gevoel dat die titel uitstraalt. En het is soms lastig om songs met een universele betekenis te schrijven. Het is meerduidig en mensen kunnen zich er op hun eigen manier mee identificeren. Het is erg bijzonder als dat je lukt. We wilden simpelweg wat liefde en positiviteit verspreiden. Veel mensen kunnen niet altijd de juiste woorden vinden en soms hebben ze gewoon een song nodig om ze aan te moedigen.”

10,000 Hours (met Justin Bieber)
Smyers: “Dit nummer brachten we voor de rest van het album uit, en het succes ervan hielp ons flink op weg. Het zette alles voor ons in gang en verspreidde onze muziek naar plekken waar we nog nooit waren geweest. We zijn daar zeer dankbaar voor. De song ontstond toen we rondhingen in Nashville en ik een titel had opgeschreven in mijn telefoon: ‘10,000 Hours’. We probeerden uit te vogelen hoe we daar een lovesong van konden maken. Hoe kun je dat verbinden aan een persoon of aan een relatie? Het gaat over iemand leren kennen, over meer te weten komen over je partner. Ze zeggen dat het 10.000 uur kost om ergens echt heel erg goed in te worden of om een nieuwe vaardigheid op te doen. De song gaat erover dat je meer wil weten, dat je alles wil weten wat er maar te weten valt over je partner of iemand waar je om geeft.”

I Should Probably Go to Bed
Mooney: “Deze ontstond rond dezelfde tijd dat we ‘Glad You Exist’ schreven. We waren vlak voor de Grammy Awards in Los Angeles. We hadden een kleine riff en het idee van: ‘I should probably go to bed’, maar we hadden het niet afgemaakt. We hadden pas drie shows achter de rug toen in 2020 de pandemie uitbrak en alles geannuleerd werd. Dan en ik waren een maand of drie in quarantaine, maar het voelde als anderhalf jaar. We zagen elkaar die hele periode niet. We kwamen uiteindelijk weer samen en realiseerden ons: 'Man, wat ben ik blij met jou. Laten we gaan zitten en een poosje jammen.' Dan ging achter de piano zitten en begon de riff van ‘I Should Probably Go to Bed’ te spelen. Ik zei: ‘Wow man, die song is echt cool.’”

© Apple Music