Bijwerken
UPC: 886449397457

“Ik had veel tijd om na te denken over mijn jeugd en over wie ik ben.”

“Het proces van dit album is per ongeluk tot stand gekomen”, zegt Luke Hemmings over zijn eerste album als soloartiest. “Toen de wereld vorig jaar op slot ging, had ik veel tijd om na te denken over mijn jeugd en de persoon die ik toen was, de persoon die ik ben geworden en de persoon die ik hoopte te worden. En nummers schrijven is voor mij de beste manier om die dingen onder ogen te zien en om mijn gedachten te verwerken.” De in Sydney geboren en in Los Angeles wonende singer-songwriter mag dan wel pas 25 jaar oud zijn, maar hij heeft al 10 jaar ervaring in de muziekindustrie en begon in 2011 met 5 Seconds of Summer. De poprockgroep, waarvan Hemmings de leadzanger is, werd in de jaren daarna wereldberoemd en was daardoor constant op tour. Dat hield eigenlijk nooit echt op, totdat de pandemie uitbrak. Het was voor het eerst in jaren dat Hemmings wat langer op één plek kon blijven. Zo kreeg hij opeens tijd om op zichzelf, zijn verleden en zijn solocarrière te focussen. “Ik probeer mezelf constant te verbeteren en probeer altijd een betere artiest, songwriter, muzikant en mens te worden”, zegt hij. “Mijn grootste doel was om het geluid van het album te laten passen bij de emoties die ik voelde tijdens het schrijven.” Hieronder gaat Hemmings uitgebreid in op de betekenis en totstandkoming van elk nummer op When Facing the Things We Turn Away From.

Starting Line
“De tekst en het geluid van 'Starting Line' staan voor tien jaar van je leven die een eeuwigheid leken te duren, maar tegelijkertijd voorbijvlogen. Het gaat over het vergeten van delen uit je leven, niet door je gebreken, maar puur vanwege de hoeveelheid en snelheid. Ik moest uitzoeken hoe ik die gaten op een positieve manier kan opvullen. De manier waarop dit nummer is opgebouwd en de emotie die het losmaakt vind ik geweldig. Het is een perfecte opstap naar de rest van het album.”

Saigon
“Dit nummer is geïnspireerd door een reis naar Vietnam, die ik met mijn verloofde en onze moeders heb gemaakt. Het hele album is geschreven op momenten van gedwongen rust door de quarantaine en ik ging gedurende die maanden de confrontatie aan met zaken die ik niet eerder onder ogen durfde te komen. Goede dingen, slechte dingen, zaken waar ik spijt van heb en het feit dat ik hulp nodig heb. Ik bleef maar denken over hoe euforisch die reis was en ik wilde die hoogtepunten vasthouden. Ik dacht na over de trieste realiteit dat we soms de beste momenten in ons leven niet kunnen waarderen totdat ze voorbij en buiten bereik zijn.”

Motion
“'Motion' gaat over het feit dat je je eigen gedachten en de manier waarop de wereld zich om je heen beweegt niet volledig vertrouwt. Dit was, eerlijk gezegd, de eerste keer in mijn leven dat ik bang en gemotiveerd genoeg was om professionele hulp te zoeken voor mijn mentale gezondheid. Ik kon mijn eigen gedachten en de stemmen in mijn hoofd niet vertrouwen en het gevoel van dit nummer voert me terug naar die momenten.”

Place in Me
“Dit is het enige nummer op het album dat, als geheel, hetzelfde is gebleven als de eerste demo. Er is achteraf niks veranderd of aangepast aan de productie of de tekst. Ik denk dat het daarom een meeslepend stuk muziek is. Het gaat over iemand teleurstellen, en het was de bedoeling dat het klonk als een voicemailbericht.”

Baby Blue
“'Baby Blue' is qua geluid geïnspireerd door artiesten als George Harrison. Het gaat over escapisme; de gewoonte om naar je slaapkamer te rennen als kind, wat naarmate je ouder verandert in slechte gewoontes en het opzoeken van andere manieren om te ontsnappen aan de realiteit. Het 'wonderland' waaraan gerefereerd wordt in het refrein is de plek waar je in je hoofd naartoe gaat, op welke manier dan ook, en hoe verleidelijk het is om te willen vluchten en daar voor altijd te blijven.”

Repeat
“'If life’s a game of inches, how'd you get miles away?' was de eerste tekst die ik schreef voor dit nummer. Ik luisterde in die periode veel naar Neil Young en wilde een nummer schrijven waar hij naar mijn idee trots op zou zijn. 'Repeat' gaat over het eindeloze gevoel dat je iets blijft najagen, of dat je een lange tijd op een bepaalde manier leeft om uiteindelijk weer bij het begin uit te komen en je jezelf niet meer herkent.”

Mum
“Dit nummer is in feite een brief aan mijn moeder. Ik denk dat naarmate je ouder wordt, je je familie steeds meer gaat waarderen. Ik ben een stuk ouder geworden en heb mijn familie nog nooit zoveel gewaardeerd als in de laatste twee jaar, toen ik ze niet kon zien. Het einde van dit nummer is een van mijn favoriete muzikale momenten op het album. De golf van gitaren en synthesizers en de zachte vocalen in de outro zorgen voor een prachtige balans.”

Slip Away
“'Slip Away' gaat over dat gevoel dat je krijgt net voordat je in slaap valt, waarbij elke slechte keuze die je ooit hebt gemaakt in je gedachten blijft rondspoken. De constante pijn, omdat je verwacht dat mensen om wie je geeft ervandoor gaan zodra ze erachter komen wie je echt bent. Het was geschreven in een blokhut in het bos en zo voelt het ook als ik ernaar luister. Soms heb ik het gevoel dat ik momenten van puur geluk niet verdien, alsof ik een bedrieger ben.”

Diamonds
“Ik ben nog nooit eerder zo eerlijk geweest in een nummer. Ik had, eerlijk gezegd, nooit verwacht dat ik de 25 zou halen. Om verschillende redenen. Het gaat over jong zijn, een wervelwind aan ervaringen beleven en vervolgens vaak niet in staat zijn om daarmee om te gaan.”

A Beautiful Dream
“Het was het laatste nummer dat ik voor het album schreef en ik schreef het thuis. Het komt voort uit het woord 'zenosyne': het gevoel dat de tijd sneller gaat naarmate je ouder wordt. Ik had mijn familie in Australië al bijna twee jaar niet gezien – en nog steeds niet. Dit was geïnspireerd op het opnieuw beleven van jeugdherinneringen. In de muziek zit een voicemailbericht van mijn moeder verstopt. Ik vind het in het algemeen moeilijk om dingen te herinneren, dus je zou kunnen zeggen dat het gaat over het niet willen verliezen van dierbare herinneringen.”

Bloodline
“Van alle nummers duurde 'Bloodline' het langst om te schrijven en het is een heel speciaal nummer voor me. Het gaat over de strijd met verslaving en over keuzes maken in je leven, en dat je terugkijkt en jezelf afvraagt: is het genetisch? Ben ik voorbestemd om deze persoon te zijn en hiermee te worstelen of kan ik tegen de genen vechten, denken aan de dingen die me met beide benen op de grond houden en de persoon worden die ik weet dat ik kan zijn?' Het is ook het enige nummer op het album dat maar op één instrument en met één stem is opgenomen.”

Comedown
“Het grootste deel van 'Comedown' is thuis op de piano geschreven. Vervolgens onderging het de nodige productie, om uit te komen waar het nu is. Het was een van die nummers waarvan ik het gevoel heb dat ik het niet geschreven heb, alsof het me gegeven is. Ik vond inspiratie in het idee dat je telkens weer hetzelfde doet met de verwachting dat het resultaat anders zal zijn, het continu leven in een negatieve spiraal van acties en emoties. 'Let it come down on me' betekent dat je jezelf toestaat het allemaal te voelen: het goede, het slechte en alles daartussenin.”

© Apple Music