Bijwerken
UPC: 886448661382

De IJslandse componist en pianist bespreekt haar pakkende debuut

De titel van Eydís Evensens debuutalbum betekent 'sneeuwstorm', een woord dat veel omvat voor de pianist en componist die opgroeide in Blönduós, een klein dorp in het noorden van IJsland. “Het is daar erg mooi in de zomer en het zo lang licht is”, vertelt Evensen aan Apple Music. “En aan de andere kant van het spectrum heb je de enorme isolatie in de winter. Ik weet nog dat we een dag of twee ingesneeuwd waren. Het enige wat je dan deed was een paar kaarsen aansteken en bordspelletjes spelen. Er zijn kleine geluksmomentjes als je de wind voelt komen, maar de storm brengt ook allemaal zware emoties, duisternis en melancholie met zich mee.” Op Bylur – waarvan het merendeel in Reykjavik in juli 2020 werd opgenomen – verkent Evensen die achtbaan van emoties met prachtig gecomponeerde muziek vol gevoel. 'Midnight Moon', met indrukwekkende vocalen van de IJslandse zangeres GDRN, gaat over het verband tussen de schoonheid en kracht van het IJslandse landschap en het overweldigende gevoel van verliefd zijn, terwijl 'The Northern Sky' een eerbetoon is aan de nachtelijke hemel van IJsland, geschreven toen de componiste duizenden kilometers verderop was in New York. “In New York miste ik de sterren en de bergen”, zegt Evensen. “Zelfs de wolken voelden anders.”

De lange donkere winters in IJsland gaven haar volop de tijd om piano te spelen. “Mijn ouders zijn groot muziekliefhebbers en ik begon met lessen toen ik zes was en componeerde mijn eerste stuk toen ik zeven was”, vertelt Evensen. “Tegen de tijd dat ik twaalf of dertien was, had ik misschien zeven of acht stukken gecomponeerd.” Twee ervan - 'Deep Under' en 'Vetur Genginn í Garð' - vind je hier, net als een verkenning van wat er daarna voor de pianist volgde. Op 19-jarige leeftijd had Evensen IJsland verruild voor Londen (en daarna New York) voor een carrière als model en de kans om te kunnen reizen. Uiteindelijk was ze aan verandering toe en keerde ze in 2020 terug naar Reykjavik. Bylur is zodoende doorweven met een gevoel van thuiskomen, terwijl Evensen aldoor terugblikt op de emoties van de donkere, wilde en troostende stormen uit haar kindertijd. “Het idee van naar huis gaan terugkeren inspireerde mijn muziek toen ik in het buitenland was”, voegt ze toe. “Ik voelde al die emoties altijd, als een sneeuwstorm, die me terug naar IJsland zou voeren.” Lees verder voor een bespreking van het pakkende debuutalbum door Evensen, nummer voor nummer.
Deep Under
“Ik componeerde het eerste deel van 'Deep Under' toen ik twaalf was en maakte de tweede helft een paar jaar geleden af in New York. Het initiële concept van het eerste deel was zwaarte en donkere emoties. Ik was net verhuisd van Blönduós naar Reykjavik, dus ik voelde me een beetje op de proef gesteld door de start van een compleet nieuw leven. Ik was een beetje in de war en dat is het eerste gevoel in het stuk. Maar dan word je meegevoerd naar een vloeiende toestand, als golven in de oceaan. Het is een afwikkeling van de emoties die ik voelde toen ik vijftien jaar geleden begon met componeren.”

Dagdraumur
“'Dagdraumur' laat zich vertalen naar 'Dagdroom'. Het aanvankelijke idee kwam nadat een goede vriendin van onze familie overleed. Ze was een grote muzikale inspiratie voor me en het was een moeilijk moment voor de familie. Ik wist niet echt hoe ik met iedereen over dit familielid moest praten en ik weet nog dat ik zat met al die verwarring en emoties. 'Dagdraumur' begint in een onregelmatige 7/8 maatsoort, omdat het overlijden me flink van stuk had gebracht. Maar later vlakt het stuk af en is er acceptatie en respect voor wat die persoon voor ons betekende.”

The Northern Sky
“Dit nummer gaat over het idee van de grootse noordelijke hemel en over hoeveel ongelooflijke schoonheid er was toen ik opgroeide in het noorden van IJsland. Ik weet nog dat ik als kind in het donker buiten ging zitten in de sneeuw om urenlang naar de sterren te kijken. Dus dit nummer is het gevoel van de magie waarmee mijn thuis en geboorteplaats omringd werd.”

Wandering I
“'Wandering I' gaat over de emoties die ik voelde gedurende de afgelopen zeven jaar, tijdens het reizen voor mijn werk als model. Ik leefde uit een koffer, soms reisde ik om de twee dagen of elke week naar een andere stad en had ik fotoshoots op verschillende locaties. Dit stuk gaat over mijn voortdurende reis, dwalend over de wereld.”

Vetur Genginn í Garð
“De titel van dit nummer laat zich vertalen naar 'De winter is gekomen'. Ik hou van de winter, het is absoluut mijn favoriete seizoen. Dit nummer komt voort uit iets wat ik componeerde toen ik zeven was. Ik zat in een lastige periode in mijn leven. Dat is waarom ik begon met componeren, om al die emoties die ik niet onder woorden kon brengen eruit te laten. Het begint in d-mineur en is heel terughoudend en intiem, maar dan verschuift het naar majeur, als een besluit, een bevestiging dat het oké is om je te voelen zoals ik me voelde. Het gaf me het gevoel dat het oké was om die levensgebeurtenis door te maken, omdat het me de schoonheid bracht van het componeren.”

Fyrir Mikael
“Dit betekent 'Voor Mikael'. Mikael is mijn neefje. Hij is acht jaar oud en de ziekte van Louis-Bar is bij hem vastgesteld. We kwamen erachter dat hij niet lang meer heeft. Het is gecomponeerd voor piano en strijkkwartet. Ik wilde de essentie van zijn leven vastleggen, gezien hij vrolijkste kind is dat ik ken. Het stuk begint op deze opgewekte manier, vol leven, altijd lachend. Dan gaat het naar een mineursleutel, om te laten zien hoe moeilijk het was voor ons om te horen over zijn ziekte, hoe oneerlijk het leven in veel opzichten is. Dan gaat het terug naar de majeur, met de boodschap dat we alles moeten halen uit de tijd die we met onze naasten hebben.”

Wandering II
“'Wandering II' is het tweede hoofdstuk over dwalen over de wereld. De route die ik nam, moest worden genomen door mijzelf en de piano. Dat was wat mij met beide benen op de grond hield; in staat zijn te componeren en te schrijven.”

Circulation
“'Circulation' is het enige stuk op het album zonder een piano en is gecomponeerd voor een strijkseptet. Toen ik het componeerde was ik buiten in New York en ik voelde me rusteloos, omdat de energie daar heel gespannen is. Dus ik ging naar huis en kon dat specifieke ritme niet uit mijn hoofd krijgen. Het kwam er heel natuurlijk uit, een stroom van emoties zonder enig gevoel van stabiliteit. Ook hier gaat het stuk over naar de majeur, wat een kort positief element toevoegt aan de chaos.”

Innsti Kjarni og Tilbrigði
“De beste manier om 'Innsti Kjarni og Tilbrigði' te vertalen is 'De allerdiepste kern'. Het vertegenwoordigt mijn diepste gevoelens. In het begin gaat het om de eerste fase van verliefd zijn en het omarmen van de schoonheid van het leven. Later gaat het stuk over naar de mineur, reflecterend op hoe het dagelijks leven ons negatief kan beïnvloeden. Het zijn al die positieve en negatieve emoties die we bij ons dragen.”

Næturdögg
“Ik componeerde dit stuk toen ik in Kaapstad woonde, ongeveer zes jaar geleden. Ik voelde me gewoon niet zo goed. Ik realiseerde me dat ik sommige aspecten van mijn leven moest veranderen.”

Midnight Moon [with GDRN and Hrafnhildur Marta Guðmundsdóttir]
“Ik ben bevoorrecht dat ik heb mogen werken met [de IJslandse zangeres] GDRN. Ze is een geweldige zangeres. Dit stuk – voor piano, kwartet en zang – begon als een gedicht. Ik schreef het in het IJslands in een café in Midtown Manhattan. Het gaat over de emoties van verliefd zijn en alles wat daarbij komt kijken. Ik heb veel gedichten geschreven de afgelopen jaren, maar deze kon ik niet opzij leggen. Dus ik begon ik er muziek voor te schrijven en het hele stuk kwam heel natuurlijk tot stand.”

Brotin
“'Brotin' ['Gebroken'] is het laatste stuk dat ik componeerde voor het album, toen ik net terug naar IJsland was verhuisd en me emotioneel gesloopt voelde. Het is een stuk dat mijn kwetsbaarste toestand toont. Ik wist niet eens zeker of ik het wel bij het album wilde betrekken, omdat het een week voor de opnames nog niet af was. Maar het lukte vijf dagen van tevoren terwijl ik aan het improviseren was in de studio.”

Bylur
“Toewerken naar 'Bylur' leek me het juiste om te doen. Ik schreef dit voor strijkkwartet, contrabas en koperblazers en het is het krachtigste stuk van het album. Alles leidt naar dit krachtige moment. 'Bylur' staat voor dat alles in een sneeuwstorm mooi kan zijn. Het is een nummer aan het einde van een album dat al mijn emoties uit, alle positiviteit die ik heb meegemaakt, alle negatieve bewustwording en persoonlijke groei.”

© Apple Music