Bijwerken
UPC: 886448343868

“Ik begon aan dit album als jongen, en eindigde als man.”

Tom Grennan was ergens in Las Vegas voor een vrijgezellenfeestje toen de grimmige realiteit zich aan hem opdrong. Voordat de in Bedford, Engeland geboren singer-songwriter in 2019 verhuisde naar Londen, sloot hij zijn ogen voor de ware status van de relatie met zijn vriendin. Hij besefte niet dat het de verkeerde kant op ging en negeerde zijn eigen rol in het ontstaan van de spanning. Maar eenmaal weg van huis begon hij in te zien dat hij zijn verdriet had gemaskeerd, en dat hij de waarheid had ontlopen door, zoals hij het zegt, “stomme dingen te doen”. Dat moment van inzicht gaf hem de brandstof om zijn tweede album te maken, Evering Road. “Toen ik de ballen had om toe te geven wat ik had gedaan, toen begon het maken van dit album een soort therapie te worden”, vertelt hij aan Apple Music. “De waarheid onder ogen zien. Nee zeggen tegen verleidingen. En daar niet bang voor zijn. Dat was het moment waarop ik de nummers uit mijn mouw kon schudden. Er was een periode van vier maanden waarin ik elke dag nummers eruit knalde.” Het is dus geen verrassing dat het album zo kwetsbaar aanvoelt. Grennan spaart zichzelf niet, stelt zichzelf verantwoordelijk, zegt bedankt en sorry tegen zijn ex-partner en zoekt naar verlossing en verbetering. Zijn mix van pop, soul en alternative klinkt grootser en gedurfder dan ooit, met strijkers en gospelelementen die de emotionele lading van de nummers onderstrepen. “Helaas heb ik door het album te maken iemand van wie ik hield verloren”, zegt hij. “Maar ik voelde dat ik haar moest verliezen om mezelf te verbeteren – en ik kon haar niet aan het lijntje houden. We maken allemaal fouten en het enige wat we daarna kunnen doen is een beter iemand worden. Dit klinkt echt als een cliché, maar ik denk dat ik aan dit album begon als een jongen, en het heb afgerond als een man.” Hieronder bespreekt hij nummer voor nummer het proces.

If Only
“De song zegt: was alles maar eenvoudiger. Ik plaatste hem aan het begin van het album omdat er kracht in zit, en het een keerpunt voor me was om die song te schrijven – ik verander in een beter persoon. Ik open mijn armen en zeg: ‘Ja, ik ben een eikel geweest, het klopt. Ik ben schuldig, sorry.’”

Something Better
“Het idee kwam toen ik in Las Vegas was. Je weet hoe vrijgezellenfeesten kunnen uitpakken – het wordt een chaos. Dit was in de tijd dat ik een grijns op mijn gezicht beitelde en zei dat het heus wel prima met me gaat, maar vanbinnen had ik pijn en maskeerde ik dat door domme dingen te doen, domme fouten te maken, domme keuzes te maken. Pas toen ik in Vegas was en in de spiegel keek stortte ik in. Ik vond de persoon die ik aan het worden was niet zo leuk. Ik besefte op dat moment: ‘Ik moet beter zijn dan dit – ik moet stoppen met dit te maskeren en ik moet door deze inzinking en dat moment van verdriet heen om me beter te voelen.’”

Little Bit of Love
“Tijdens een break-up heb je telkens twijfels: ‘Maak ik een foute beslissing? Heb ik deze persoon nodig om te herstellen? Moet ik gewoon op mijn tanden bijten en proberen te veranderen, terwijl ik nog in deze relatie zit?’ Daar gaat het over, en het besef dat ik de relatie eigenlijk heb verkwanseld. Op het einde wordt dat verdrietige gevoel vertolkt door de strijkinstrumenten. Zo van: ‘O nee, ik heb het verloren – maar ik heb waarschijnlijk de juiste beslissing genomen’. Dat is het moment waarop je kunt ademen en gewoon alles eruit gooit.”

Amen
“Het gaat over een strijd met jezelf. Een beetje zoals in ‘Something Better’, maar dat je ook een moment van inzicht hebt en zegt: ‘Kom op man. Jij maakte die fouten, deze beslissingen, dus deal ermee.’ Ik biecht het gewoon op. Godzijdank, want ik worstelde ermee om onder ogen te zien dat ik de schuldige ben, en niet zij.”

It Hurts
“Er circuleerden een hoop geruchten over mij, een hoop verschillende verhalen. En als iemand me dat vertelde, zei ik: ‘Hou je bek, dat is niet waar.’ Ik wilde het van me af slaan. Niets ervan was waar, maar het deed me toch pijn. Ik moest ervan huilen. Want ik was geen slecht persoon. Dit nummer zegt: ‘Hou nou eens op over mij, want ik kan dat niet gebruiken terwijl ik door iets anders heenga’. Ik maakte het met producer [Dan Grech]. Het heeft een lekker vuile bas en een te gek drumpatroon. Ik wilde dat het zou klinken als gospel, maar met een beetje Post Malone-achtige productie. Ik wilde laten horen dat het pijn doet.”

Never Be a Right Time
“Hier vraag ik me af: ‘Is er een makkelijke uitweg?’ Ik had besloten om uit de relatie te stappen, en de makkelijkste uitweg zou zijn als zij de relatie zou verbreken. Dus toen ik het schreef, dacht ik: ‘Kan zij het niet gewoon gedaan hebben, zodat ik de schuld bij haar kan leggen?’ Ik wilde een gospelvibe. Ik wilde dat mensen de emotie in het koor kunnen horen. Niet om medelijden met me te hebben, maar om te voelen wat veel mensen doen – de schuld bij een ander leggen en een makkelijke uitweg zoeken, zodat je niet hoeft toe te geven wat je hebt gedaan.”

This Is the Place
“Toen ik wegliep van de relatie verhuisde ik naar het huis van mijn ouders. Dat was de plek waar ik de tijd en ruimte had om na te denken. Ik wilde mensen aan het denken zetten over waar die plek voor hen zou zijn. Mijn verblijf in het huis van mijn ouders was het begin van de verandering. Dus toen dit nummer zich opdrong, dacht ik: ‘Oké, het moment is gekomen om het proces te beginnen.’”

Sweeter Then
“Ik ben altijd een lief iemand geweest, maar in de tekst gaat het over mij en cocktails en andere vrouwen. Toen ik met haar was, was ik liever en dacht ik dat ik een beter persoon was. Maar helaas heb ik alweer een ander en verkeerd pad gekozen. Ik zeg hier: ‘Waarom ben ik een idioot en vergeet ik de persoon die ik dankzij haar ben? Waar heb ik haar eigenlijk aan verdiend?’”

Make My Mind Up
“Hier ben ik aan het touwtrekken met mezelf. Het ene moment zeg ik: ‘Nee, ik wil eruit.’ Het andere moment denk ik: ‘Dit is wat ik wil, ik moet bij haar blijven.’ Was er maar iemand die me helpt met beslissen, dat zou nog het beste zijn. Het was een zware strijd – en ik wist niet wat er daarna zou gebeuren. Die relatie gaf me zoveel comfort. Dit is een van mijn meest oprechte teksten. Ik wilde dat de strijkers klinken alsof het personage huilt.”

Second Time
“‘Second Time’ gaat over een tweede kans krijgen. Helaas komt die er niet, want ik zou weer het verkeerde pad kiezen, omdat ik dan weer dat comfortabele dekentje om me heen zou hebben. Geef dat niet aan me, want ik garandeer je: dan word ik weer dezelfde eikel. Dan speelde het drumpatroon en ik zei: ‘Nee, dit vind ik niet bij het nummer passen. Het moet wat mij betreft heel simpel.’ Hij zei: ‘Nee echt, geloof me. Het moet zo, want het klinkt als het hart.’ Op het moment dat je zo’n beslissing neemt gaat je hart als een gek tekeer. De drums geven je het gevoel dat je ergens aan begint en ergens mee stopt.”

You Matter to Me
“Ik denk dat ik nog nooit zo zacht heb gezongen. Ik ben heel kwetsbaar. Ik verontschuldig me. Het is ongetwijfeld een lovesong en de boodschap is: ‘Ik zal altijd van je houden en je zal altijd belangrijk voor me zijn. Ik wil dat je weet dat ik je altijd zal waarderen, alhoewel ik je soms als een idioot heb behandeld.’”

Oh Please
“Ik luisterde vaak naar Nas en oude soulmuziek, dat was een inspiratie voor dit nummer. Het gaat erover dat ik een beslissing moet nemen. Toen ik in een relatie was ontmoette ik een andere vrouw en ik liet me verleiden. Gelukkig deed ik niets, maar er zaten een engeltje en duiveltje op mijn schouders en ze zeiden: ‘Grijp je kans!’ en ‘Doe het niet!’. Als ik daar alleen al aan terugdenk weet ik waarom ik dat alles achter me moest laten.”

I Don't Need a Reason
“Ik zeg: ‘Ik heb geen reden nodig om van je te houden, want ik hou echt van je, maar je wilde dat ik ging veranderen en ik probeer het ook – maar de enige manier om te veranderen is door niet meer samen te zijn.’ En dat is het verdrietige aan de situatie.”

Love Has Different Ways to Say Goodbye
“Ik ga alles missen waaruit de relatie bestond – gelukkige tijden, droevige tijden. Ik moet afscheid nemen en niet terugkeren, want dat is beter voor ons beide. Ik neem ook afscheid van de nummers, want ze worden nu het bezit van andere mensen. Ze krijgen een betekenis voor anderen en leven voort in de levens van anderen. Ik zal de nummers op het podium zingen, maar ik heb niet het gevoel dat ik nog in een diep dal zit. Ik denk dat de nummers weer door het publiek naar mij toe worden gezongen, en ik zie dan de emotie van andere mensen. Het is het begin van iets nieuws.”

© Apple Music