Bijwerken
UPC: 886448691341

Zijn tweede album, uit 2019, met vijf nieuwe tracks

Luke Combs had kunnen vertrouwen op een formule die in de jaren 10 zo populair bleek onder zijn collega-countrymuzikanten: zelfverzekerde, flirterige, door beats gedreven tracks. In plaats daarvan keerde hij terug naar een traditionele country-aanpak, door een overtuigend personage centraal te stellen in zijn muziek: een goedgeluimde, hard werkende, alledaagse gast – die daarmee zijn fanbase snel zag aanzwellen. Het kon daarbij geen kwaad dat hij robuuste, slimme songs schreef en joviale optredens gaf. Op de opvolger van Combs’ succesvolle debuut uit 2017 is dat perspectief nog krachtiger en scherpzinniger. ‘Beer Never Broke My Heart’, een opzwepend stukje honky-tonk dat al eerder verscheen op een ep, is een ondeugende aansporing om te vermijden dat je emotioneel betrokken raakt bij iets met de potentie om teleur te stellen, en ‘1, 2 Many’ is een levendige kroegboogie met een feature van Brooks & Dunn – experts in die stijl – vol speelse, zelfverzekerde snoeverij over drinken en slecht gedrag. “Ik denk dat countryfans houden van songs waarop ze kunnen drinken en plezier maken”, vertelt Combs aan Apple Music. “De snel pompende ritmes en grootse Telecaster-gitaren voeren je terug naar countrymuziek in de jaren 90. Countryfans verlangen naar een uptempo song en dat is wat dit is.”

Combs is al even charismatisch bij het leveren van gevoeligere songs, zoals de romantische ballad ‘Nothing Like You’ en ‘Does to Me’, een samenwerkingsproject met Eric Church dat recht-door-zee en oprecht is. Op ‘New Every Day’ en ‘Every Little Bit Helps’ voert Combs zijn hooks uit met een souplesse die mindere zangers doet verbleken. Hij zet zijn partnerschap met producer Scott Moffatt en coauteur Ray Fulcher voort, waarbij hij zowel de gespierde als soepele sounds van eerdere generaties stoere countryvoorgangers nieuw leven inblaast. Hieronder vertelt Combs over de vijf tracks die zijn toegevoegd aan deze Deluxe-editie.

Cold as You
“Ik hou ervan om dit soort songs te schrijven, met van die grootse refreinen. Toen we de studio in gingen voelde ik dat er aan deze song niet teveel zou moeten veranderen. We dachten: ‘Hey, laten we ervan maken wat het al is. Dus er niet te veel over nadenken, en gewoon plezier hebben.’ We wilden er iets krachtigs en amusants van maken.”

The Other Guy
“Ik had die song een paar jaar geleden geschreven, waarschijnlijk drie jaar terug. Ik schreef hem met mijn livegitarist Rob Williford en een gast genaamd Brandon Kinney die ik heel graag mag. Ik had het idee al een tijdje in mijn telefoon staan en wist dat ik die zin ['you should see the other guy'] wilde omkeren, dat ik er iets anders mee wilde doen. Maar we schreven het op een ongelukkig moment, toen we met allerlei andere dingen bezig waren. Dus het kwam nooit op de Deluxe-versie van This One's for You terecht. Toen het tijd was om deze Deluxe-versie te doen ging ik door een hoop songs heen die ik had geschreven, ontdekte ik deze en dacht ik: ‘Man, dit is echt goed’. Dus zodoende. Het is een van mijn favoriete songs die we hebben.”

My Kinda Folk
“Dit is een song die mijn gitaartechnicus was begonnen en naar me had gestuurd. Ik hoorde een deel van het refrein dat hij had geschreven en vond het echt geweldig. We hingen samen rond, dronken een paar biertjes en maakten hem af. En de song ademt dat ook uit: gewoon een stel gasten die rondhangen en songs schrijven. Dat soort jongens zijn wij. Ik denk dat het naast mezelf ook een hoop fans en vrienden zal aanspreken.”

Without You (feat. Amanda Shires)
“We schreven dit in Boone, North Carolina. Ik ga daar regelmatig heen om te schrijven, misschien eens per jaar. Ik neem een hoop vrienden mee en ga een week of twee schrijven. Sinds ik ‘This One’s For You’ maakte wilde ik iets soortgelijks doen, iets in die stijl, maar iets wat wel meer hoort bij mijn huidige situatie. Ik wilde tegen mijn ouders, vrouw en fans spreken, tegen de mensen die me steunen als ik me niet geweldig voel of een slechte dag heb. Samenwerken met Amanda Shires was echt geweldig. Ze speelde vorig jaar viool voor me tijdens de Academy of Country Music Awards. Toen we de studio in gingen, zei ik: ‘Deze track moet veel viool hebben’. Dus we stuurden haar de track en ze speelde haar vioolpartij. Het resultaat is echt geweldig.”

Forever After All
“Dat was letterlijk de eerste song die ik schreef in ons huis hier in Tennessee. Mijn vrouw en ik kochten vorig jaar samen ons eerste huis. Het was echt gaaf dat die eerste song hier ontstond. Ik schreef het met Rob Williford en Drew Parker, twee gasten waarmee ik regelmatig schrijf, waarbij ik me heel erg op mijn gemak voel en waarvan ik voel dat we samen geweldig werk schrijven. Het is makkelijker om jezelf kwetsbaar op te stellen met gasten waarmee je al vaak hebt geschreven. Toen we de song voor het eerst lieten horen was de reactie van mensen echt geweldig. We hadden volgens mij nooit verwacht dat het zo zou inslaan.”

© Apple Music