Bijwerken
UPC: 00602507383213

“Het gaat over familie, liefde, seks, hartzeer en dansen.”

Als opvolger van het acht tracks tellende voorproefje K.T.S.E. uit 2018 serveert Teyana Taylor je nu een rijk buffet aan mogelijkheden die bij alle buien en smaken passen. The Album verkent de veelzijdige ervaringen met romantiek en het moederschap die zo’n grote rol spelen in het leven van de singer-songwriter en danseres. “Toen ik begon met dit album was ik niet zwanger, maar ik wist dat ik in een hele andere situatie verkeerde dan bij VII (uit 2014) en alle andere muziek die ik heb uitgebracht. Nu ben ik een moeder, een echtgenote en een publiek figuur”, vertelt ze aan Apple Music. “Ik wist wel al dat ik absoluut meer plezier wilde hebben en dat ik niet wilde dat mensen me in een hokje gingen stoppen, zo van: ‘Aha, ze is getrouwd en gelukkig, dus dat betekent dat we van die ik-ben-helemaal-verliefd-muziek gaan krijgen’, weet je?” In plaats daarvan deelde ze het project op in ‘studio’s’, waarbij elke studio stond voor een bepaald emotioneel profiel. Studio A bestaat uit lovesongs; Studio L weerspiegelt haar seksualiteit; Studio B gaat over het in de praktijk brengen van eigenwaarde; Studio U gaat over kwetsbaarheid; Studio M over triomf. “Afhankelijk van onze emoties kiezen we bepaalde nummers om een afspeellijst te maken”, zegt ze. “Dat wilde ik op dit album alvast voor luisteraars doen, want het is al opgedeeld in afspeellijsten”. Die volgorde stelt haar in staat om nog dieper in te gaan op de nuances die onze ervaringen met relaties bepalen en de gevoelens die ze in ons opwekken; door de breedheid krijgt het universele zeggingskracht. “Ze zeggen weleens dat er voor iedereen wel iemand is. Zo is er ook een album voor elk en ieder persoon waar je maar aan kunt denken op dit album verborgen”, zegt ze. “Het gaat over familie, liefde, seks, hartzeer, dansen. Je kunt met dit album letterlijk lachen, huilen en schreeuwen.” Hier is het verhaal achter enkele van haar favoriete tracks op The Album.

Come Back to Me
“Het is gek hoe God te werk gaat, want ik nam ‘Come Back To Me’ eigenlijk op toen ik bezig was met het album VII. Deze song is extreem oud. Dus het feit dat ik nog nooit de kans heb gehad om hem te gebruiken, en dat ik nu mijn [dochter] Junie heb... Ik beviel op de badkamervloer, dus nu hebben we een echt telefoongesprek met 911. Alles klikte in elkaar en het is nu een van Junies favoriete songs. De introductie is dat gesprek met 911 en dat loopt over in ‘Come Back to Me’ featuring Rick Ross en Junie. Gods timing is altijd de beste timing. Ik begreep nooit waarom het niet op andere projecten paste. Het is net alsof deze song letterlijk bestond om dit album te openen. Ik ben heel blij dat het een thuis heeft gevonden.”

Lowkey
“Ik ben nog steeds perplex. Dit was zo’n song waarbij ik bij het horen van de beat meteen wist waar ik mee bezig was. Ik heb een goed oor voor dat soort dingen. Ik zei: ‘Yo, dit klinkt als ‘Next Lifetime’’. Ik begon meteen te zingen en dacht: ‘Hoe druk ik hier mijn stempel op? Hoe maak ik er iets nieuws van? Hoe maak ik het in 2019 herkenbaar voor vrouwen van mijn generatie?’ Ik schreef de song in letterlijk 30 minuten, want ‘Next Lifetime’ van Erykah Badu was sowieso altijd al een van mijn favorieten, en ook van mijn moeder. Ik had er ongeveer drie maanden voor nodig om Erykah te vragen of ze mee wilde doen aan de song, want ik was zo zenuwachtig omdat Erykah ten eerste geen features doet. Ze tweette trouwens een tijdje terug over mijn album K.T.S.E., dus ik dacht: ‘Oké, ja, dat is te gek’, weet je wel, dat maakte me hyper. Maar toen ze reageerde op een van mijn foto’s van Iman, Junie en ik, dacht ik: ‘Ja, dit is het moment.’ Ik herinner me dat ik het er gewoon op waagde. En bijna had ik dat niet gedaan, want of je me nou wel of niet op social media volgt, we hebben het nog steeds over Erykah Badu. Ik stuurde een bericht en was zo nerveus. Ze zei tegen me dat ik de song moest opsturen. Ik stuurde hem, waarna ze me opbelde en oprecht verbaasd was. Ze zei: ‘Wow, je hebt er echt je eigen draai aan gegeven.’ Want er zijn veel artiesten die je iets opsturen dat ze hebben gemaakt en dan is het precies wat jij deed, woord voor woord. Ze zei: ‘Het is een eer om hieraan mee te doen.’ En toen ze me haar couplet opstuurde − weet je, als je features enzo krijgt van mensen zoals zij, legendes, dan verwacht je er bijna niet zoveel van. Dus toen ze me iets terugstuurde en heel diep ging in haar couplet − dat was zo geweldig. Nog steeds krijg ik kippenvel als ik luister naar het moment dat haar couplet begint. Echt een speciaal moment.”

Morning
“‘Morning’ is een geweldige song, vooral live. Zoals je kunt zien is op de albumversie zelfs de intro anders − de versie van nu is precies hoe ik het live uitvoer. Ik wilde dat het album aanvoelt alsof je me live ziet optreden. Als de tijd is aangebroken om weer op tournee te gaan zou ik, als ik dat wil, het album in deze volgorde kunnen uitvoeren. Dat hielp me volgens mij bij het bedenken van dat idee met afspeellijsten en het aanbrengen van verschillende categorieën en secties, want dat is hoe ik het bij concerten doe en dat is hoe mensen het graag horen, want dan weten ze wat ze kunnen verwachten.”

Boomin
“Missy [Elliott] en Timbaland op dezelfde track, dat is een zeldzame gebeurtenis. Missy en Timbo op een track met ook nog een bijdrage van Future, dat vond ik super dope. Je weet dat als Missy aan een song bijdraagt, ze ook een introductie levert. Dat is het moment waar ik op wachtte. Ze is ook te horen op de brug, maar dat gesproken deel − ‘This is a Teyana Taylor exclusive, suckas’ − wilde ik altijd al horen van Missy. En dat ik ook beatboxen kreeg van Timbo, weet je, dat is echt een big deal voor me.”

Bad
“Ik denk dat ‘Bad’ een gedurfde song is, een goede song die erover gaat dat je een genadeloze bitch bent, ongeacht wat iemand je aandoet, ongeacht de pijn die je moet doorstaan. Ik denk dat alle vrouwen een fase doormaken waarin ze superonschuldig zijn. Ze houden van iemand en die persoon maakt daar misbruik van. Daardoor verandert alles, maar worden ze ook sterker. Ik denk dat het voor meiden belangrijk is, want vrouwen kunnen zichzelf in bepaalde delen van het leven en relaties tekortdoen. Soms moet je jezelf hervinden, jezelf oprapen en jezelf eraan herinneren: ‘Oké, het is nou eenmaal zoals het is.”

Lose Each Other
“Het is een van de weinige ballads op het album. Het is perfect omdat we niet totaal alles weg hoeven te gooien, snap je? Zelfs in het begin van het begin, toen het nog kalverliefde was bij mijn echtgenoot en mij, gingen we af en toe uit elkaar. Maar ook toen hielden we nog steeds contact met elkaars moeder, spraken we met elkaars broers − alsof je helemaal niet uit elkaar bent, maar een paar weken een fake-breakup hebt. Iedereen heeft weleens in zijn leven zo’n fase doorgemaakt en daar gaat deze song over. En dat is hoe ik tegen dingen aankijk − dingen hoeven niet altijd zo bitter te zijn. Je hebt een keer een ruzie en dan is het vaak van: ‘Nou, rot maar voor eens en voor altijd op’. Maar zo hoeft het niet altijd te gaan. We hoeven niet op een negatieve manier te eindigen, want het gaat nog steeds om een persoon waar je ooit van hebt gehouden. We moeten accepteren wat het is, snap je? Ik denk dat het een heel belangrijke ballad is, want normaliter is in ballads alles perfect − het is of een super break-up, of een super relatieherstel of een super ik-ben-verliefd. Grijze gebieden zijn geweldig, want ik wil het zwart, het wit en alles daartussen laten zien.”

Concrete
“Op ‘Concrete’ ben ik in een gevoelige bui. Je voelt het gewoon, ook als je niet in een zware periode zit. Je hoort dat nummer – je maakt nu misschien niet zoiets door maar je hebt het wel vaker doorgemaakt. Ik denk dat ‘Concrete’ perfect dat gevoel weergeeft van: ‘Yo, hoe gaat het? Waar zijn we mee bezig? Kom op. Het lijkt net alsof ik tegen een muur praat.’ Het is als trekken aan een dood paard.”

Still
“Met het oog op alles wat er nu in de wereld gebeurt is ‘Still’ een van mijn favoriete songs. Het is geen song in de trant van ‘Ik huil omdat ik liefde wil van een bepaalde man’. Het gaat over zwart zijn in de Verenigde Staten en alles wat we meemaken. We huilen constant om liefde, we huilen constant om hoop, we huilen constant om vrede. Het lijkt er gewoon op dat niemand onze tranen wegveegt. We maken vooruitgang, maar het is niet genoeg. We hebben meer nodig. En omdat ik een moeder ben en zwanger ben in deze onrustige tijden, is het heel aangrijpend. Ik word emotioneel als ik mijn mensen dit zie meemaken. Ik word elke ochtend wakker naast mijn echtgenoot en baby, kijk naar mijn echtgenoot als hij slaapt en besef dan dat hij in de eerste plaats een zwarte man is. Ik neem een risico als ik met hem de deur uit ga. Ik had je gisteren kwijt kunnen raken, ik kan je vandaag kwijt raken. Dus ‘Still’ is, denk ik, gezien wat ik momenteel doormaak voor mij een zeer krachtige song. Maar ik voel dat ‘Still’ ook op meerdere manieren te interpreteren is. Als je voelt dat je ergens doorheen gaat met je partner en je huilt om liefde en je voelt dat hij je niet begrijpt, dan kan het nummer daar ook over gaan. Dat is wat ik eraan waardeer.”

Ever Ever
“Dit is een van de eerste songs die ik opnam. Ik denk dat ik ‘Ever Ever’ en ‘Still’ op dezelfde dag opnam. Het duurde een tijdje om ze af te ronden, want het is weer een song met dezelfde boodschap als op ‘Lose Each Other’. Zo van: ‘Denk je nog wel eens aan me? Jongen, ik weet dat ik nog ergens in je hoofd zit, ook al doe je alsof je er overheen bent of doe je vijf minuten alsof je op een ander verliefd bent. Ik weet dat je naar me terugkeert’. Hoewel het nummer zo serieus klinkt is dat alles wat ik wil zeggen. Het gaat over het gebekvecht dat mannen en vrouwen doen, want dat hebben we allemaal op een bepaald moment in ons leven gedaan, op welk punt in je leven je je ook bevindt, ongeacht hoe beroemd of hoe alledaags je bent.”

Made It
“Ik denk dat het belangrijk was om af te sluiten met ‘We Got Love’ en ‘Made It’, want dan heb je allerlei verschillende emoties doorstaan. En aan het einde van alles hebben we liefde. Dus we zijn door die achtbaan gegaan en komen uit op de plek waar we willen zijn. Daar leren we over zelfliefde, over van een ander houden en elkaar omhelzen. Ik wilde absoluut eindigen met een blije, vrolijke sfeer, want laten we eerlijk zijn: wat er ook gebeurt, je gaat stormachtige periodes en shit meemaken. Dat is nou eenmaal het leven. Je kunt niet elke dag de gelukkigste dag hebben. En elke dag is ook niet de droevigste dag. Ik denk dat je met ‘Made It’ en ‘We Got Love’ diep ademhaalt en beseft dat je nog steeds leeft, en dat je dan dankbaarder bent dat je nog leeft en een doel hebt.”

We Got Love
“[Lauryn Hill] deed dit speciaal voor mij. Ik had behoefte aan een paar inspirerende woorden. Ik heb haar daar persoonlijk om gevraagd en ze gaf me de tekst voor ‘We Got Love’. Ze stuurde me een cool voicemailbericht en ik gebruikte dat voor het album. Het is niet zomaar iets wat ik van het internet heb geplukt.”

© Apple Music