Bijwerken
UPC: 00602508095269

“Deze nummers hebben diepgang.” De hits en de verhalen erachter

“Ik wil een menselijke kant toevoegen aan een paar van je favoriete clubkrakers”, vertelt Jax Jones aan Apple Music. “Er zit diepgang in deze nummers, verhaaltechnisch gezien. Net zoveel als bij singer-songwriters.” Terwijl hij BRIT- en Grammy-nominaties in de wacht sleept en plekken bovenin de Europese hitlijsten opeist, etaleert Jones zijn onwaarschijnlijke talent om met telkens rake melodieën en beats uitzinnige dansvloeren te vullen. Maar hij weet ook dat het de emoties zijn die een nummer tot leven brengen, en het is het verhaal dat lang nadat de clubnacht voorbij is blijft hangen. Het aanvullen van zijn EP Snacks uit 2018 met zes nieuwe tracks maakt van Snacks (Supersize) een triomfantelijke collectie van house, pop, R&B en al het andere met een stevige fun-factor. Laat de Londenaar je bijpraten over hoe al die nummers tot stand zijn gekomen.

House Work (feat. Mike Dunn & MNEK)
“Ik wilde een ode aan de housemuziek brengen, en om dan een houselegende als Mike op je album te hebben die doet waar hij bekend om staat, is dat behoorlijk overweldigend. Hij stuurde de door hem zelf opgenomen vocalen vanuit Amerika. Je kan hem zelfs op de spatiebalk horen drukken om de opname stop te zetten. Het ratelde nogal, maar het werkte gewoon.

Jacques (with Tove Lo)
“Tove is een heel artistiek mens. Ze denkt aan haar publiek, maar ze denkt in eerste instantie aan haar artistieke expressie. Dat vind ik bewonderenswaardig, want ik doe dat minder. Als producer moet ik sterk rekening houden met het publiek, dus het was leuk om dat van haar te leren. De bas is zowat helemaal live gespeeld. Ik heb het niet achteraf recht moeten trekken, ik heb heb het gedurende de opname gespeeld en daarna in stukken gesneden. Ik heb sommige delen zonder veel reverb gepakt en het wat gruiziger gemaakt. Volgens mij past dat bij de speelse manier waarop Tove zingt. Ze zei: ‘Mijn zang klinkt nogal belabberd, maar ik vind het tof!’”

You Don’t Know Me (feat. RAYE)
“Ik begin te realiseren dat ik niet eerder zo'n groot nummer heb gehad. Ik ben tot op zekere hoogte onder de indruk van dit nummer. Het mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant ben ik er trots op dat ik mijn invloeden heb verenigd in één nummer. Ik heb mijn liefde voor underground house in een grote hit gestopt. Nou ja, niet extreem underground, maar er zit wel een sample van [het Duitse houseduo] Booka Shade in! Dat combineren met de melodie en RAYE's R&B-, bijna rap-achtige benadering van de tekst representeert precies wie ik ben. Aan de andere kant is er de honger naar nog een nummer dat wereldwijd zo succesvol is. Daarom probeer ik mijn eerlijke, naïeve benadering van deze track te onthouden. Ik hou nog steeds van dit nummer. Overal ter wereld gaat iedereen erop los.”

Harder (with Bebe Rexha)
“Dit was een van de weinige nummers op het album die ik niet direct samen met de zanger heb geschreven. Dat is voor mij normaal gesproken belangrijk, maar de boodschap ging hier over de emancipatie van vrouwen in de slaapkamer en in relaties, dus Bebe leek me de juiste kandidaat. Ik ken haar al jaren sinds ik haar op de meest showbiz-achtige manier ontmoette: ik werd backstage naar haar kleedkamer geroepen op een festival. Ze praat erg snel en ze kan je het gevoel geven alsof ze je afwijst. Dus op dat moment voelde ik alsof ze me de kleedkamer uit wilde hebben [lacht]. Maar we hielden contact en toen ze dit nummer hoorde was ze gelijk enthousiast en vloog ze naar Londen om het op te komen nemen. Het is geschreven samen met Steve Mac en Camille Purcell. Steve daagde me ooit eens uit: ‘Hoe klinkt het als Jax een nummer voor Katy Perry maakt?’ Volgens mij is dit het antwoord.”

Ring Ring (feat. Mabel & Rich The Kid)
“Wat ik geweldig vind aan Mabel – naast haar stem en talent – is haar enorme doorzettingsvermogen. Zoveel mensen geven het op, stoeien met hun ego of worden te emotioneel, maar zij staat er gewoon altijd. We hadden een onproductieve eerste dag en laat op de tweede dag, na veel gesprekken, zong ze gewoon op de pianoakkoorden die we hadden en leverde ze een half uur durende freestyle af. Ik wist dat ik het refrein te pakken had, dus liet haar aan bepaalde delen werken terwijl ze aan het freestylen was. Vanaf dat punt ben ik gaan knippen en plakken. Ik ben erg trots op dit moment, omdat ze hierna doorstootte met ‘Don’t Call Me Up’ en ‘Mad Love’ en dit nummer hielp om haar sound te vinden. Artiest zijn is één ding, maar de carrière van andere artiesten positief beïnvloeden is al helemaal geweldig. Ze is mijn G. We moeten echt meer muziek maken samen.”

Instruction (feat. Demi Lovato & Stefflon Don)
“Het is een droom voor me om alternatieve popnummers zoals deze te maken. Als ik werk met een ster als Demi Lovato vind ik het leuk om haar buiten haar context te zetten. En ze was geweldig. Ze zingt in Jamaicaans Patois in het tweede refrein! Ik herinner me dat het vlak voor het refrein gaat van ‘Armani, Moschino’, en toen ze dat naar me opstuurde sprak ze Moschino uit met een harde c, er werd mij verteld dat dat de Amerikaanse uitspraak is. Dus ik moest zeggen: ‘Yo, je klinkt niet helemaal goed, Demi. Je moet het uitspreken zoals we het hier uitspreken.’ Vervolgens versterkten we de cocktail door Stefflon Don erbij te halen. Het nummer begon enigszins als een grap tussen mij en MNEK toen we het schreven, een beetje als de 2017-versie van ‘Cha Cha Slide’. Als ik het over kon doen zou ik de choreografie van de video opnieuw doen. Ik wilde iets heel eenvoudigs waar iedereen mee overweg kon. Ik moet gewoon nog maar eens een fysiek nummer maken.”

Play (with Years & Years)
“Olly [Alexander, frontman van Years & Years] en ik delen samen een hele hoop invloeden. ‘How long do you play me a song?’ was het eerste stuk tekst waarmee hij aan kwam zetten. Ik stopte even want ik was er kortstondig van overtuigd dat het uit een nummer van Sophie Ellis-Bextor kwam!”

100 Times
“De zang van MNEK hier is bizar. Ik wilde dit nummer benaderen als een clubtrack, dus ik vroeg hem of het oké was om hem niet in de credits op te nemen, wat voor hem geen enkele probleem was. Ik zat al jaren met dat refrein en heb lang geprobeerd het te gebruiken in een R&B-achtige sfeer. Toen MNEK het zong kwam het tot leven. Ik werk momenteel aan een serieuze clubversie. Oh, de sample helemaal aan het begin komt uit de film Eyes Wide Shut. Hij zegt: ‘Ik weet dat ik hier niet kan zijn, dat moet je maar gewoon accepteren’. Dat vat wat mij betreft de sfeer goed samen.”

Breathe (feat. Ina Wroldsen)
“We hadden eerder succes met het nummer ‘Text From Your Ex’ voor Tinie Tempah, en de volgende keer toen we bijeen kwamen hebben we het refrein voor dit nummer geschreven. Maar ik weet nog dat het ons vijf uur een fles wijn kostte om zover te komen. We hadden het refrein af en toen nam Ina de benen. Ik wist gelijk dat dit een klapper was, dus liet dit nummer niet meer los. Ze stuurde me materiaal vanuit Noorwegen maar ik zei tegen haar dat het te serieus was. ‘Niemand wil dansen op zulk soort teksten Ina!’ We zaten zoveel te kibbelen dat ik naar Noorwegen ben gevlogen om het samen af te maken. Ze is behoorlijk serieus in de studio, met zo'n Noorse eerlijkheid. Het verbaast me niets dat zij het angstaanjagende jurylid was in de Noorse versie van X Factor! Maar ze is een genie en ik heb zoveel van haar geleerd, vooral de kracht van fonetische hooks. Die zijn echt belangrijk man, als je probeert globale hits te maken.”

Cruel
“Dit was een aangename verrassing: ik dacht dat dit het meest genegeerde nummer van het album zou worden! Ik schreef het met Madison Love en Brett McLaughlin, plus Mark Ralph die mijn rechterhand is. We schreven aanvankelijk een pop-achtig deuntje, maar toen we met de vocalen aan de slag gingen werd de sound opeens heel donker. Dat was het punt waarop het voor mij interessant werd. Het is vreemd: je praat over hoe verschrikkelijk je bent voor je partner, maar het klinkt tegelijkertijd aanlokkelijk. Het is onze dominatrix-knaller. Een sadistische knaller.”

All Day and Night (Jax Jones & Martin Solveig Present Europa) (with Martin Solveig & Madison Beer)
“Martin Solveig is een icoon. Ik kon niet geloven dat ik in een studio was en de man naar mij luisterde. We hadden eigenlijk dezelfde manier van werken: zoeken naar interessante geluiden om iets te maken van iets echt obscuurs. Dit is een voorproefje van onze band, Europa. Hij leerde me hoe ik moest dj’s in Europa, want voordat ik hem ontmoette had ik daar weinig geweldige optredens. Zij hebben niet de housegeschiedenis die wij hebben, dus willen ze langere hooks en commerciëler materiaal. Ik heb geleerd hoe ik meer pit aan moet brengen. Madison was de kers op de taart, maar ik weet nog dat ze via FaceTime vroeg of ze de toonsoort mocht veranderen. Martin zei: ‘Luister Madison, dat kan niet. Dan verander je het hele nummer. Ik heb een heel album lang met Madonna gewerkt en ze wilde de toonsoort op ieder nummer veranderen. Ik zei toen nee. Vertrouw me nou maar.’ Dat deed Madison.”

One Touch (with Jess Glynne)
“Dit nummer betekent veel voor me. Ik heb zelfs geprobeerd om Jess naar mijn trouwerij te krijgen om dit te zingen. In mijn tienerjaren betaalde ik de rekeningen door gitaar te spelen in gospelgroepen in kerken, dus dat gevoel en die inspiratie in een nummer krijgen was belangrijk voor me.”

All 4 U
“Je hoort hier mij zingen! Nou ja, in een groep. Ik beschouwde de vocalen als de zang in Hot Chip, waar het meer dient als een accessoire voor het nummer dan iets op de voorgrond. Het is echt speciaal. We schreven dit nummer voor een van mijn beste vrienden wiens vader plotseling overleed. In alle goede dancemuziek zit een melancholische sfeer die tegelijkertijd opgewekt klinkt. Ik denk dat dat hier is gelukt. Het is ook een beetje vreemd, emotioneel en best sentimenteel, maar het voelt ook als een uitgelaten luidruchtig nummer. We stonden met z'n vieren rond een microfoon en lieten onszelf gewoon gaan. Het heeft een 'het is oké om te huilen, jongen'-sfeertje. Achter onze stoere verschijningen zijn we eigenlijk gewoon allemaal Furby's.”

This Is Real (with Ella Henderson)
“Geloof het of niet, mijn vrouw was ooit de babysitter van Ella! Jaren geleden schreef ik dit samen met Ella, maar er werd roet in het eten gegooid. Ik was een nobody en zij had net de hit ‘Ghost’ uit bij het label Syco, die niet toestonden dit nummer uit te brengen. Dus ik nam dit en [de single uit 2015] ‘Yeah Yeah Yeah’ mee naar Polydor en tekende daar een contract. Ze kregen het voor elkaar om Selena Gomez te strikken voor de zang en het klonk krankzinnig. Dit ging een momentje worden: Selena op een houseplaat, klinkend als een diva. Je hebt Selena nog nooit zo gehoord, 10 seconden ervan lekten uit en haar fans gingen helemaal los. Maar toen ontstonden er problemen en werd het nummer aan de kant geschoven, ondanks dat Selena het geweldig vond. Dat de cirkel rond werd gemaakt met Ella is ook fantastisch en het verdient een beetje zijn eigen voetstuk, dit nummer. Het is zo'n reusachtig refrein, niets op het album klinkt als dit. Het klinkt als Engeland, en dat is de reden dat ik dit nummer geweldig vind.”

Tequila Time (Outro)
“Ik wilde de juiste personen bedanken, maar jullie ook iets geven om de sfeer erin te houden ter verontschuldiging. Bedankjes zijn lastig om goed te doen zonder overdreven over te komen. Ik bedoel, het was niet zo slecht als Kanye in ‘Last Call’, dat zo'n 12 minuten duurt, maar goed, ik heb dan ook geen epische verhalen te vertellen waar JAY-Z bij betrokken is...”

© Apple Music