Bijwerken
UPC: 00028948500239

Het rijzende pianowonder huldigt de pionierende componist

Het debuutalbum van de Britse pianist Isata Kanneh-Mason is een eerbetoon aan de 19e-eeuwse pianist en componist Clara Schumann. “Toen ik voor het eerst haar tweede scherzo hoorde, voelde ik me sterk aangetrokken door hoe gepassioneerd en vurig het klonk”, vertelt Kanneh-Mason aan Apple Music. “Ik kon niet geloven dat ik niet meer van haar muziek kende. Dus toen ik ontdekte dat 2019 haar jubileumjaar is, leek het me het perfecte moment om dit project uit te voeren.” Ze hoopt dat deze muziek een plek krijgt in het standaardrepertoire. “Ik weet zeker dat ik de rest van mijn leven Clara Schumanns muziek wil blijven horen en spelen”, voegt ze toe. En het is lastig om een meer opwindende pleitbezorger voor deze muziek te vinden dan Kanneh-Mason: ze bewijst hier dat ze zowel als kamermuzikant en als solist excelleert, een zeldzame combinatie. Laat een van de rijzende sterren van de klassieke muziek je door een album leiden dat barst van de variatie en muzikale inzichten.

Piano Concerto in A Minor, Op. 7
“Schumann begon met het schrijven van haar pianoconcert op haar dertiende. Ik was verbluft door hoe virtuoos en complex de piano-arrangementen zijn. Ze had niet alleen de muziek gecomponeerd maar kon het op die leeftijd ook spelen, wat ontzettend indrukwekkend is. Sommige piano-arrangementen zijn tamelijk eigenaardig: het voelt aan als Chopin, maar het is zo bevredigend om te spelen. Het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra was geweldig tijdens de sessies en we hadden overeenkomstige ideeën over hoe we de compositie wilden aanpakken.”

3 Romances for Piano, Op. 11
“Clara Schumann schreef deze drie romances vroeg in haar ontwikkeling als componist. De muziek is tamelijk eenvoudig en onbevangen qua stijl, maar er is ook een onderliggend gevoel van melancholie. Clara schreef de romances een jaar voordat ze trouwde met Robert Schumann en leed onder zware druk, want haar vader probeerde het huwelijk te dwarsbomen. Ik vind de romances zeer krachtig.”

Scherzo No. 2 in C Minor, Op. 14
“Dit was het werk waardoor ik verslingerd raakte aan Clara Schumanns muziek. Ik hoorde het scherzo voor het eerst in 2018 en vond het zo opwindend en gepassioneerd klinken. De wijze waarop ze harmonische spanning gebruikt levert een geagiteerd gevoel op, ik hou daarvan. Het is kort, maar er zit zoveel opgesloten in deze muziek. Dit was vermoedelijk het lastigste werk om op te nemen, want je hebt zoveel energie en passie nodig. Als je het keer op keer moet doen, wordt het behoorlijk vermoeiend!”

3 Romances, Op. 22
"Ik heb het spel van violiste Elena Urioste altijd al bewonderd en vond dat ze over het perfecte geluid beschikt voor deze romances. Ze heeft een geweldig instinct voor kamermuziek, en hoewel we voor het eerst samen speelden, hadden we direct een klik. Eigenlijk speel ik liever kamermuziek dan solowerk, want dan ben je niet alleen op het podium en kun je je laten meeslepen door de energie van je muzikale partner.”

Myrthen, Op. 25: 1. “Widmung” (Arr. Clara Schumann) and Liederkreis, Op. 39: 5. “Mondnacht” (Arr. Clara Schumann)
“Ik wilde dat Robert Schumann ook aanwezig zou zijn op het album, want hij was een zeer belangrijk onderdeel van haar leven. Clara redigeerde zijn composities en haalde de fouten eruit. Ik waardeer haar piano-arrangementen omdat ze de eenvoud van deze twee composities behoudt zonder extra franje toe te voegen, maar toch de schoonheid ervan weet te vangen. ‘Widmung’ (toewijding) is turbulent en zeer gepassioneerd, terwijl ‘Mondnacht’ (maanverlichte nacht) veel vrediger is. Maar ze zijn beide even prachtig.”

Piano Sonata in G Minor
“Deze sonate is tijdens haar leven nooit gepubliceerd en dat is zeer interessant. Niemand heeft kunnen ontdekken wat de reden is, maar het lijkt erop dat ze het in de beginjaren van hun huwelijk schreef als kerstcadeau voor Robert Schuman. De vier delen zijn redelijk kort maar muzikaal zeer complex. Het is echt zonde dat ze het nooit heeft uitgevoerd, want het is een geweldig stuk. Het is uitdagend om te spelen, maar zo bevredigend.”

© Apple Music